ראשי » פרשת השבוע » יבואני רכב
יבואני רכב
בישראל, יבואני הרכב הגדולים מצליחים למנוע תחרות של ייבוא מקביל בכך שהם לא מאפשרים לרכבים מייבוא מקביל לקבל שירות ממוסך מורשה. הנה כמה דוגמאות לעוד מנגנונים שיכולים להשפיע על ייבוא הרכב המקביל בישראל:
- מכסים ומיסים – בישראל קיימת מסיכת הכניסה על ייבוא רכבים, כולל מכסים ומיסים שונים. המיסים הם תשלומים כספיים שנדרשים לשלם כדי לייבא רכב לישראל. מיסים אלו יכולים להיות גבוהים יותר על ייבוא מקביל מאשר על ייבוא רשמי מיצרן. זאת מטרה לשפר את ייבוא הרכבים הרשמי ולמנוע ייבוא מקביל.
- תקנות ודרישות סטנדרטיות: המדינה מנהיגה תקנות ודרישות סטנדרטיות לרכבים שנמכרים בישראל. רכבים שנקנים בחו"ל עשויים לא לעמוד בדרישות אלה ולכן לא יכולים להירשם ולהיות רשמיים בישראל. דרישות אלה יכולות לכלול תקנות יציבות, תקנות בטיחות ועוד.
- קשיים טכניים: רכבים מסוימים שנמכרים בחו"ל יכולים להיות מותאמים לתנאים ספציפיים באותה מדינה. כלי הרכב מבחינה טכנית, כמו פיקולים או מערכות ניווט, עשויים להיות לא תואמים לתקנות בישראל. במקרים כאלה, נדרשות שדרוגים והתאמות כדי לקבל אישור ממשרד התחבורה להירשם כרכב רשמי.
- אחריות ושירות: מיבוא רכב מקביל עשוי לגרום לבעיות באחריות ובשירות. היצרנים ויבואנים הרשמיים בישראל נושאים אחריות על הרכבים שהם משווקים ומספקים שירותים ללקוחותיהם. רכבים שנרכשים במקביל עשויים לא לכלול את התמיכה הזו, מה שעשוי להיות חסר נוחות למקנה.
יש לציין כי ייבוא מקביל של רכבים אינו חוקי ויכול להביא לענישות משפטית. כמו כן, מנגנונים שונים יכולים להתיישב במדינות אחרות ולהשפיע על ייבוא הרכבים בצורה שונה. כללי התחום והמדיניות הקשורים ליבוא רכבים נמצאים בשינוי ועשויים להשתנות לפי ההתפתחויות הנוכחיות בכל מדינה.